Recenze knihy: Handmade byznys (Hana Konečná)

Na začátku září vyšla u Jan Melvil Publishing velmi zajímavá kniha Handmade byznys. Já jsem ji samozřejmě měla objednanou už v předprodeji, takže mi za dva dny od oficiálního uvedení dorazila domů i s věnováním od autorky a já se mohla dát hned do čtení. Ráda bych se s vámi podělila o své dojmy z této unikátní knihy.

Kniha Handmade byznys, jak už název napovídá, je průvodcem v podnikání s rukodělnou tvorbou. Její autorka, Hana Konečná, pracuje jako konzultantka pro handmade tvůrce, kterým nabízí poradenství i kurzy a snaží se, jak píše na svém webu: „…aby tvoření bylo zdrojem nejen radosti, ale i peněz“. V knize pak konkrétně najdete spoustu rad, příběhů a postupů, jak ze svého koníčku udělat vydělávající byznys, což shrnuje i samotný podtitul knihy:

Tvořte, prodávejte a vydělávejte: průvodce na cestě od koníčku k podnikání

Na přibližně 320 stranách představí Hanka svůj příběh i příběhy dalších tvůrců společně s radami, tipy a postupy ve všech možných oblastech, se kterými se budou handmade podnikatelé potýkat. Přijde mi velmi sympatické, že nevypíchla pouze ty úspěšné příběhy, ale na konkrétních situacích ukázala, jak by se daly vyřešit lépe.

Témata, o kterých se v knize dozvíte více:

• právní základ,
  • definujete si svůj produkt a svou cílovou skupinu,
  • objevíte možnosti prodeje online i offline,
  • budete hodně počítat v kapitole o cenotvorbě,
  • začnete více přemýšlet nad svou značkou,
  • nahlédnete pod pokličku marketingu a
  • připravíte se na to, až bude váš byznys růst.

Než se pustím do samotné recenze, asi bych měla zdůraznit, že já osobně vlastně nejsem cílová skupina knihy. Handmade výrobky sice tvořím, ale mým cílem je podělit se s vámi o postup výroby, ne přímo prodávat hotové výrobky. Kromě toho se už od roku 2015 pohybuji v online marketingu, takže nejspíš úplně nedocením hodnotu kapitol na toto téma, které jsou určené spíše začátečníkům. Pokusím se tedy zhodnotit knihu z pohledu začínajícího tvůrce. Přesto si však asi v průběhu neodpustím pár upřesnění v některých pasáží o marketingu, na které jsem v knize narazila.

Pokud by se náhodou tento text dostal k autorce knihy: Hanko, nezlobte se na mne, nemyslím to špatně, je to jen má profesní deformace. :)

Co je na knize Handmade byznys úplně nejlepší?

Rozhodně to, že opravdu funguje jako průvodce, takže obsahuje komplexní soubor rad a tipů z různých oblastí, které ať chceme, nebo ne, s handmade podnikání souvisí. Myslím tím třeba právnické nezbytnosti, řešení cenotvorby, ale i samotný marketing, který nemusí být pro každého úplně oblíbená činnost. Zvlášť když jde o jeho vlastní značku.

Velmi jsem se zaradovala už u u kapitoly „Poznejte produkt a zákazníka“, která klade důraz na detailní rozbor cílové skupiny a základ pro sestavení persony. Nezaložíte tak své podnikání na vlastní domněnkologii a opravdu si zjistíte, co váš zákazník opravdu chce a jaký je. Na druhou stranu je trochu škoda, že v některých dalších částech knihy na tento ověřovací přístup nenavazuje a doporučení ohledně rozhodnutí jsou poněkud zjednodušena. Ale i tak jsem ráda, že téma průzkumů a person v knize objevilo a klade se na něj větší důraz.

Část věnovaná prodeji velmi přehledně porovnává jednotlivé prodejní kanály, ať už online nebo offline. A hlavně vše aplikuje pro český trh. To vnímám jako největší přínos této kapitoly, protože zahraniční zdroje na toto téma berou v potaz většinou jen americký trh, což je v našich podmínkách neaplikovatelné.

Za opravdovou libůstku považuji kapitolu o cenotvorbě. Připravte se na to, že to nebude úplně relaxační čtení. Bude tam hodně grafů, vzorečků, čísel, ekonomických termínů… Naštěstí díky krásným ilustracím od Dany Lédl aka Myokard je vše snáz pochopitelné. Ano, některé části si budete možná muset přečíst i víckrát. Kousněte to, věnujte tomu čas a klidně si to pročtěte i několikrát, dělejte si poznámky a zkoušejte rovnou počítat pro své vlastní výrobky, protože tohle téma sice není tak atraktivní jako úspěšné příběhy tvůrců, ale bez správně zvládnuté cenotvorby se neobejdete.

Některé podkapitoly autorka přenechala jiným kolegům, nebo je alespoň z větší části citovala. Mně osobně tento přístup přijde skvělý. I sebelepší odborník nemůže být odborníkem úplně na všechna témata, která se o jeho hlavní téma jen otřou. Naopak mi přijde od autora vyzrálé přizvat někoho ke své vlastní knize. Dávám palec nahoru!

Jedna věc, kterou jsem si z knihy odnesla

Setkala jsem se se spoustou definic vize a mise značky a většina mi přišla hodně abstraktní. V knize Handmade byznys jsem viděla asi nejlépe popsanou podstatu vize. Dovolím si krátkou citaci:

Vize: „…jaký byste jako značka chtěli mít vliv. Vize říká, jak by měl vypadat svět, který tvoříte, čeho byste chtěli vidět více a co se naopak snažíte eliminovat.“. (Handmade byznys, s. 180)

„Vizi si připomínejte pokaždé, když se vám do ničeho nechce, když zrovna prožíváte zklamání a celé podnikání vám najednou nedává smysl.“ (Handmade byznys, s. 181)

Co z knihy bych ráda uvedla na pravou míru

aneb Okénko profesní deformace specialisty na reklamu na sociálních sítích

1) Nikdy nepoužívejte na Facebooku tlačítko Propagovat

„… tlačítko „Propagovat“ pro vytvoření reklamy na vás bude při správě vaší stránky vykukovat na každém rohu. Při propagaci příspěvků si můžete zvolit, jakému okruhu uživatelů se bude příspěvek zobrazovat.“ (Handmade byznys, s. 72)

Tady si neodpustím jednu svou profesní vsuvku. Jakožto specialista na reklamu na sociálních sítích na svých školeních a workshopech jako jednu z prvních věcí učím své studenty, ať zapomenou na tlačítko „Propagovat“ (Boost post) u příspěvků na Facebooku a Instagramu.

Nebudu vás tu teď zatěžovat podrobnostmi, ale zjednodušeně jde o to, že při propagaci skrz toto tlačítko se připravíte o spoustu možností, jak příspěvek zacílit. A navíc se vám pro každý takto zapromovaný post vytvoří samostatnou kampaň ve Správci reklam (Ads Manager). To má za důsledek za prvé nepřehledné pojmenování kampaní, sestav i reklam v účtu a za druhé menší schopnost algoritmu se učit a zobrazovat reklamy relevantním uživatelům.

2) Kdy zaplatíte za facebookovou reklamu

Druhé doplnění se týká také facebookové (instagramové) reklamy. V knize je uvedeno: „Pokud pak zákazník na danou reklamu klikne, inzerent zaplatí částku, za niž kliknutí „vysoutěžil“. Když na reklamu neklikne a jen se mu zobrazí, neplatí nic.“ – tohle by se dalo vyložit tak, že v podstatě za všechny reklamy (na Google, Seznamu i Facebooku / Instagramu) jako inzerent zaplatíte až ve chvíli, kdy na ni uživatel klikne a dostane se na váš web. To ale nemusí být vždy pravda. Když to opět zjednoduším, tak i v rámci těchto systémů existují a hojně se využívají optimalizace, kde se platí za zobrazení (resp. platební model je CPM (Cost Per Mille) = 1000 zobrazení) a ne až za kliknutí. Tak jen, aby pak někteří tvůrci nebyli nemile překvapeni.

3) ROI = Return On Investment

A třetí a slibuji, že už poslední upřesnění z pohledu mé pracovní deformace je kapitola o konverzích a návratnosti investic. V knize je vysvětlena zkratka „ROI“ jako „Return Of Investments“, nejčastěji se však uvádí „Return On Investment“. Zní to jako detail, nicméně pro pochopení té metriky je důležité porozumět tomu, co nám říká. V tomto případě zkoumáme návratnost na danou investici. Správná terminologie je pro mě důležitá, zvlášť pokud se dostane do tištěné knihy. Kromě toho, když budete googlit správné výrazy, dostanete relevantnější výsledky.

Stojí tedy kniha za přečtení?

Ano! I přes výše zmíněné nepřesnosti bych knihu rozhodně doporučila všem handmade tvůrcům, ať už začínajícím, tak i těm pokročilým, kteří v knize mohou najít další inspiraci, jak svůj byznys vylepšit. Stejně tak si myslím, že kniha udělá radost i jako dárek, takže pokud znáte někoho, kdo rád tvoří a příležitostně nějaký svůj kousek i prodá, touhle knihou se určitě trefíte!

Také doporučuji sledovat Hanku i na Instagramu pod @handmadebyznys, kam pravidelně přidává tipy, témata a živá vysílání ohledně rukodělného podnikání.

Zajímají vás další tipy na kreativní čtení? Mrkněte na další recenze na našem webu.

Kategorie